Varianta condensata a site-ului

Miniarticol scris pentru cei care n-au timp sa citeasca prea multa teorie, dar au o masina scumpa si vor sa treaca direct la partea de experimentare.
(Sper ca se intelege de aici ca nu recomand celor cu masini ieftine sa se apuce sa faca curse cu ele sau ce mai zic eu pe aici)

  1. Incepeti sa priviti mult mai in fata decat o faceti de obicei. Cand va apropiati de un viraj incepeti sa priviti din departare catre interiorul lui (apex). Nu va ganditi constient cand sa incepeti sa franati sau sa rotiti de volan pentru negocierea virajului; asta trebuie sa vina din instinct. Dupa ce ati rotit de volan pentru intrarea in viraj, continuati sa priviti spre interiorul virajului cam pana ajungeti la mijlocul distantei dintre locul unde ati inceput sa rotiti de volan (turn in point) si interiorul virajului (apex). Din acel punct incolo, fixati-va atentia catre locul unde doriti sa va aflati cu masina la iesirea din viraj (exit point). Ghidata subconstient, masina va trece prin apex si va urma traiectoria descrisa de punctele de pe traseu asupra carora va fixati privirea (si atentia).
  2. In cazul virajelor pentru care trebuie sa reduceti viteza pentru a le aborda corect (marea majoritate a virajelor sunt de acest fel) virati din volan intreaga masura necesara pentru schimbarea directiei de mers a masinii doar pe distanta de la intrarea in viraj (turn in point) pana la interiorul virajului (apex), iar apoi incepeti sa indreptai volanul la loc si accelerati progresiv pana la iesirea din viraj (exit point). Nu continuati sa virati si dupa interiorul virajului (apex); n-are rost atata vreme cat puteti vira atat cat este necesar pe prima portiune a virajului. Riscul de a pierde controlul autovehiculului este mult mai mare atunci cand pe iesirea din viraj se accelereaza cu rotile virate. Intr-adevar, faptul ca virati mai mult de volan pe prima portiune a virajului va face ca viteza cu care-l abordati sa fie un pic mai mica decat in cazul in care ati vira pe toata lungimea virajului dar veti castiga mult mai mult prin faptul ca de la apex incolo incepeti deja sa accelerati, ceea ce in celalalt caz nu este posibil.
  3. Daca va simtiti cumva corpul incordat, sau va surprindeti ca va tineti pentru scurt timp respiratia (ori incepeti sa respirati intr-un ritm mai alert decat cel normal) ori daca incepeti sa va simtiti bataile inimii (va creste pulsul), insemna ca mergeti prea repede. Ar trebui sa reduceti viteza pana sub limita la care apar senzatiile de mai sus.
  4. Pilotajul inseamna sa simti masina, nu sa te gandesti constient ce anume ai de facut. Daca ai timp sa-ti gandesti constient manevrele inseamna ca mergi incet. Trebuie ajuns la stadiul in care realizezi automat toate manevrele necesare fara sa le acorzi atentie.

Esti avansat in pilotaj cand virezi volanul pentru schimbarea directiei de mers sau abordarea unui viraj fara a mai fi atent cand, cum si mai ales cat anume o faci. Faci corectiile necesare (daca e cazul) fara a te gandi constient la ele (de cele mai multe ori nici nu ai avea timp s-o faci, chiar daca ai vrea). Odata ce ai stabilit din privire punctele prin care vrei sa treci, traiectoria pe care vrei s-o urmezi, restul se intimpla de la sine fara vreun efort constient. Limitele drumului le vezi cu vederea periferica, nu stai sa-ti indrepti privirea catre ele.

Stiu, cand totul se intampla de la sine, automat, nu mai ai satisfactia ca esti tu in control, ca faci tu lucrurile sa se intample, asa cum vrei tu.
Asta e, si in acest domeniu, atingerea maiestriei presupune sa-ti invingi mai intii ego-ul.

Newsletter

Inscrie-te la Newsletter-ul TURBOSFAX si vei fi la curent cu cele mai noi articole/imagini/video postate pe site!